Erling Lars Dale
Dale föddes i Ulvik i Hardanger, och han tog magisterexamen i pedagogik vid Universitetet i Oslo 1974. Han var verksam som lärare och forskare vid Pedagogisk forskningsinstitutt från 1976, och han blev professor i pedagogik 1995.
Dale var en mångsidig forskare, och hans arbete omfattade ett brett spektrum av ämnen inom pedagogik, bland annat didaktik, pedagogisk filosofi, skolutveckling och utbildningsvetenskap. Han var särskilt intresserad av frågor om pedagogikens relation till samhället, och han var en stark förespråkare för en pedagogik som är utformad för att främja demokrati och social rättvisa.
Dale har skrivit ett stort antal böcker och artiklar, och hans mest kända verk är 'Pedagogik och samhällsförändring' (1990). I denna bok argumenterar han för att pedagogik inte bara är en fråga om kunskapsförmedling, utan också om att fostra medborgare som är kapabla att delta i ett demokratiskt samhälle.
Dale var en stilsäker författare som var känd för sin förmåga att förmedla komplexa idéer på ett lättförståeligt sätt. Han var också en skicklig debattör, och han var ofta engagerad i offentliga diskussioner om pedagogiska frågor.
Dale var en av de mest inflytelserika pedagogerna i Norge under andra halvan av 1900-talet. Hans verk har haft stor betydelse för utvecklingen av norsk och internationell pedagogik, och han är fortfarande en viktig referenspunkt för pedagoger och andra som är intresserade av pedagogik. (fr Google Bard)